המלצות ללימודים מקצועיים

תוכן עניינים

אם אתם מעוניינים לצבור ידע וכלים חדשים לטובת עבודה בתחום חדש או כדי להתחיל את הצעדים הראשוניים בקריירה שלכם, אתם אולי מתלבטים מה כדאי לכם ללמוד. אז בוודאי כבר שמעתם את ההמלצה של "תלמדו מה שאתם אוהבים". אוקיי, אז זהו, שלא! המלצה נוראית שממש קשה לנו לעכל, ובכלל להבין מה המקור שלה. ולמה? כי אם אתם במקרה אוהבים דברים שלא מתאימים לעולם שוק העבודה של היום, אז אולי במקרה הטוב, תהיה לכם קריירה אבל בעבודה שלא מביאה כסף. 

כך למשל, הרבה רוצים לעסוק בפסיכולוגיה בשל אותה המלצה. הרצון להקשיב ולעזור לאנשים מושך מאוד. אז כדי לעסוק בתחום, יש צורך לקבל ציון פסיכומטרי גבוהה (לרוב מעל 600), תהליך שלוקח כשנה. לאחר מכן לעשות תואר ראשון בפסיכולוגיה עם ציונים גבוהים לקראת קבלה לתואר שני בפסיכולוגיה, תקופה העורכת 3 שנים. לאחר מכן לעשות "מבחן מתאם" לקבלה לתואר שני – לוקח בערך שנה נוספת. לאחר מכן לעשות תואר שני בפסיכולוגיה – לוקח שנתיים נוספות, ואז לעשות התמחות של לכל הפחות (!!!) 4 שנים (!!!) כדי להפוך לפסיכולוג מן המניין. בסה"כ, כדי לעבוד "במה שהם אוהבים", הפסיכולוגים צריכים לעמול כ-11 שנים! וזה באמת במקרה הטוב! אוקיי, אז עבדו קשה… מה הלאה?

אותם חבר'ה, אחרי עבודה מאוד מאוד מאוד קשה, יקבלו שכר גבוהה יחסית רק אם יפתחו קליקה עצמאית. במידה ויהיו שכירים, השכר שלהם בכלל לא יכבד את המעמד שלהם כשלוקחים בחשבון את כל ההשקעה העצומה שהם השקיעו בלימודים. זו דוגמה קטנה… כמה אנשים רוצים בגלל משאלות ילדות להיות שוטרים, עובדים סוציאלים, מאלפי כלבים, חוקרים ועוד עבודות כאלו? לדעתנו – ממש יותר מדי אנשים שהם מאוד איכותיים, אבל כאלו שעשו בחירות גרועות בחייהם.

האם יש בכל זאת מקרה בו אנחנו נמליץ לכם ללמוד את מה שאתם אוהבים? כן, בוודאי… אנחנו נמליץ על זה בחום כל עוד אתם מתלבטים בין מקצוע עם שוק טוב, למקצוע אחר שאתם אוהבים שיש לו גם שוק טוב. כאשר יהיו לכם "צרות של עשירים", אז אין לנו שם בעיה עם זה שתלכו דווקא על מה שאתם אוהבים. אז במידה ואתם מסכימים איתנו, תרשו לנו גם לשתף אתכם בדעה שלנו אודות מה כן צריך ללמוד.

אתם צריכים ללמוד מקצוע כלשהו שמתאים ליכולות שלכם + מתגמל מאוד טוב. בואו נתחיל דווקא ממי שחושב ששום דבר לא ילך לו בקלות כי הוא מרגיש חלש בתחומים כמו מתמטיקה ואנגלית. גם לכם יש מקום בעולם רווי שכר טוב ומשובך. במידה ואתם לא מרגישים שתוכלו לעמוד בקצב של לימודים כמו הנדסה, אז אנחנו לא ממליצים להתפשר על תואר כמו סוציולוגיה שבפועל לא יתן לכם שום דבר בהמשך. כמובן שתמיד נמליץ תחילה לנסות להתעלות על עצמכם ואולי לגלות שפתאום הדבר לא כל כך חמור, אבל אנחנו לא רוצים להשלות אתכם. אם זה מרגיש לכם שאתם לא שם, אז זה בסדר. 

אז אם אנחנו לא ממליצים להתפשר על תואר אומני כמו סוציולוגיה, מדעי המדינה, מדעי החיים ובכלל תארים כללים כאלו כי טוענים שפשוט לא יצא מזה כלום, אבל אין לכם יכולת לעשות תארים קשים יותר, כמו לימודי רפואה, הנדסה, תכנות, משפטים וכולי? אז שתדעו, שיש מקצועות עם שכר מטורף בשוק גם למי שאין את ה"ראש" ללימודים מסוג זה. אנחנו למעשה אומרים באופן חד וחלק שהמקצועות החופשיים, שמשומה מאז שנות ה-50 ועד היום נחשבים כאילו למן משהו שקשור לאנשים בלי יכולות… לדוגמה – שיפוצניקים, הובלות, צבעים, מוסכניקים וכדומה.

במקצועות החופשיים האלו יש אין סוף כסף. ממש ככה! בכל פעם שאני צריך להזמין הובלה מנקודה X לנקודה Y, שלוקחת לכל היותר 4 שעות עבודה בלחץ, ואני נדרש לשלם על זה בין 1,000 (במקרה הטוב) ל-2,000 ש"ח אני פשוט בהלם. הרי מה? תמיד אמרו ש"אנשים כאלו" הם טמבלים.. כאלו שלא למדו מקצוע טוב או מבוקש. אז רגע… אם אותם "טמבלים" עושים קופה ענקית על פעולה כל כך פשוטה, אז מי עכשיו הטמבל…? מה בעניין צביעת דירה – שזו פעולה שלוקחת בלחץ חצי יום עבודה וגם שם הדרישה לשכר היא 2,000 ש"ח? 

בשורה התחתונה – החיים יכולים להיות באמת פשוטים אם פשוט נסתכל עליהם בעיניים לא מתנשאות ונבחן אותם באופן אובייקטיבי. האנשים שמרוויחים שכר טוב הם או אנשים שלמדו מקצוע שיש לו ביקוש ושוק, או אנשים שעוסקים במקצוע שיש לו ביקוש ושוק. מי שלמד תואר שאין לו ביקוש ושוק – יפול בין הכיסאות. המצב הזה הוא המצב הכי מתסכל ובעייתי וא

נחנו לא רוצים שתגיעו לשם. אז לסיכום – תחשבו טוב איך אתם רוצים לראות את עצמכם בעוד כמה שנים, ופחות "מה אתם רוצים לעשות", כי בסופו של דבר, זה לא איך אתם רוצים – אלא כמה כסף אתם רוצים להרוויח.

אהבתם את הכתבה? >> expedient

תגובות;

בְּהֶתְאֵם הינו פורטל תוכן ישראלי המנגיש לקהל הרחב כתבות איכותיות הנערכות על ידי צוות התוכן שלנו להנהתכם. אתם מוזמנים להצטרף לרשימת הדיוור שלנו כדי ליהנות בכל עת מעדכונים חיים אודות תוכן חדש שעולה לאתר.

דילוג לתוכן