הערכה: כיצד מלחמת אוקראינה-רוסיה תשפיע על הכלכלה הישראלית ב-2022?

תוכן עניינים

כולנו רוצים להאמין שאנחנו מסוגלים לצפות את העתיד, ולדעת כיצד אירועים מסוימים ישפיעו עלינו ברמות שונות. עם זאת, לחיים יש שלל דרכים להפתיע אותנו, ולכן פעמים רבות אנחנו נשארים רק עם ניחושים והערכות. 

זה נכון שבעתיים בעת מלחמות, כפי זו שמתחוללת בימים אלה בין רוסיה לאוקראינה. מלחמות, כמו אירועים גלובליים גדולים אחרים, נוטות להשפיע רבות על כלכלות עולמיות, אז זה בדיוק הזמן לנסות להעריך, כיצד המלחמה הנוכחית תשפיע על הכלכלה הישראלית בעתיד הקרוב?

שוק המט"ח והשפעותיו על הריבית

באופן לא מפתיע, שערי מט"ח נוטים לחוות תמורות מסוימות בזמנים כאלה, וכך כבר החל לקרות. שערי הדולר והאירו טיפסו בצורה די חדה, מה שאומר שני דברים: נסיעות לחו"ל ורכישות בחו"ל (כולל אתרי אונליין זרים) מתייקרות, ובמקביל השקל נחלש, מה שגורם להתפרצות של אינפלציה בארץ. בנוסף, עלייה של שער הדולר גורמת באופן ישיר לעליית הריבית, וזה משפיע על מחירי משכנתאות, הלוואות וכו'.

משבר אנרגיה עולמי ישפיע גם עלינו

אם נבהלתם מהאזכור של מחירי החופשות, ודאי תתאכזבו לגלות שהם אמורים לעלות עוד יותר, מסיבה נוספת. משבר אנרגיה, במסגרתו מתייקרים מאוד מוצרים כמו גז טבעי ופחם. המשמעות היא עלייה במחירי דלק למכוניות וטיסות. המשבר נגרם כתוצאה מהסנקציות שמפעיל המערב על רוסיה, שהיא אחת מיצרניות הנפט הגדולות בעולם. לכך ניתן להוסיף גם את סגירת המרחב האווירי מעל אזור הלחימה, מה שמשנה מסלולי טיסות ומייקר אותם עוד יותר, ומקבלים התייקרות צפויה של לפחות 15 אחוזים במחירי הטיסות. 

כמובן שהשפעותיו של משבר אנרגיה חורגות מתחום הטיסות. רוסיה אחראית לחלק גדול מאספקת הגז הטבעי לאירופה, ופגיעה בתהליך זה מייקרת מאוד את הגז. אותו דבר לגבי הנפט, אותו מייצאת רוסיה לשלל מדינות. עלייה במחירי הנפט תגרום לירידת באחוז צמיחת התוצר העולמי, וכתוצאה מכך לאינפלציה גלובלית. 

איך המלחמה קשורה למחירי החיטה?

עד כה דיברנו בעיקר על רוסיה, אבל גם הצד השני במלחמה משפיעה על הכלכלה העולמית והמקומית. שתי המדינות הן יצאניות חיטה מהגדולות בעולם, ובימים כתיקונים נוהגות לספק המון חיטה למזרח התיכון, לאפריקה ולאזורים נוספים. עוד לפני המלחמה החלה מגמת עלייה במחירי החיטה, שהורגשה גם בשוק הישראל, וכעת ההתייקרות אמורה להימשך ביתר שאת.

כל שיבוש של אספקת החיטה, ודגנים אחרים, ברחבי העולם, יכול להשפיע באופן ניכר על האינפלציה בכל העולם. זוהי בעיה חמורה מאוד, כי מלבד רוסיה ואוקראינה גם קזחסטן ורומניה הן שחקניות מרכזיות בענף, וגם הן יתקשו להמשיך לייצא באותה צורה ככל שהמלחמה תימשך. אוקראינה לא רק מייצאת המון חיטה, היא גם יצואנית מרכזית של תירס.

העתיד מבשר רעות

לסיכום, המצב בהחלט לא מעודד. מחירי הנפט והמוצרים השונים עולים כל הזמן, והתחזיות צופות את המשך המגמה כל עוד הלחימה נמשכת. מה יהיה כאשר היא תסתיים? אף אחד לא באמת יודע, אבל ברור שזה מאוד תלוי בעיתוי בו זה יקרה. בינתיים, נמשיך לקרות עליות של מחירים במשק בארץ ובעולם, בעיקר במחירי התחבורה והמזון, אך בסופו של דבר בכל התחומים.

אם המלחמה תסתיים יחסית בקרוב, והמחירים ירדו באופן משמעותי, עדיין נראה מדדי מחירים גבוהים במשך כמה חודשים, אך לאחר מכן יהיה מיתון באינפלציה. אם הסחורות יישארו יקרות לאורך זמן רב, ייתכן שהמחירים בישראל לא יתאוששו מכך במשך זמן רב. עוד נראה לא מעט שינויים, תנודתיות והערכות שונות ומגוונות. בסופו של דבר תלוי כיצד תסתיים המלחמה, מתי ומה יהיו התוצאות.

רוצים ללמוד עוד? >> קול-מגזין

תגובות;

בְּהֶתְאֵם הינו פורטל תוכן ישראלי המנגיש לקהל הרחב כתבות איכותיות הנערכות על ידי צוות התוכן שלנו להנהתכם. אתם מוזמנים להצטרף לרשימת הדיוור שלנו כדי ליהנות בכל עת מעדכונים חיים אודות תוכן חדש שעולה לאתר.

דילוג לתוכן