איך מתאימים את הסביבה לאדם סיעודי?

תוכן עניינים

חולים סיעודיים לא יכולים לבצע לבדם פעולות בסיסיות, באופן חלקי או מלא. חלקם מוכרחים בשל כך, לעבור לטיפול במוסד מתאים, ואחרים יכולים להישאר בסביבה הביתית המוכרת שלהם, עם או בלי השגחה צמודה וקבועה. כל זה נקבע על פי חומרת המצב שלהם, בהתבסס עם מבדקים רפואיים בהם משתמשים בשלב האבחון. 

אין שום ספק שאם מצבם מאפשר זאת, עדיף להשאיר חולים סיעודיים בביתם. בדרך כלל, הסביבה הביתית משפיעה לטובה על מצב רוחם, וזהו כמובן גורם מאוד משמעותי במצבם הכללי ובקצב ההתדרדרות שלו. בבית, הם יכולים לקבל טיפול מסור של בני משפחה, מטפלים במימון של ביטוח לאומי או עובד זר. עם זאת, על מנת לאפשר זאת ולהקל על החולים, יש התאמות מסוימות שחייבים לבצע בחדרם, ובחלקים נוספים של הבית או הדירה.

איזה התאמות צריך לבצע בבית או בדירה?

חולים שונים זקוקות להתאמות שונות, וגם לא כל מרחב דורש את אותן ההתאמות. לכן, כדאי לבחון כל מקרה לגופו וגם להתייעץ עם מומחים בתחום הסיעוד – manpower care שיעזרו לכם להבין מה עליכם לעשות. כאשר מקבלים החלטות לגבי הדירה, יש לקחת בחשבון את הצרכים הנוכחיים של החולים, וגם לנסות לצפות צרכים עתידיים שעלולים לצוץ.

גורם משמעותי מאוד הוא הצורה בה החולים מתניידים. אם הם נעזרים בהליכון או בכיסא גלגלים, או שמצבם כנראה יתדרדר לכך, עליכם להיות בטוחים שיוכלו לגשת לכל חלקי הבית בצורה נוחה. תבדקו את הגישה לדלת הכניסה, את רוחב הדלתות, המסדרונות והמעברים. לעיתים נדרשת הרכבת רמפה או מעלית שמורכבת על גבי מדרגות, בכניסה או עבור מדרגות פנימיות, החלפת דלתות, הרחבת פתחים וכו'.

מעבר לזה, חולים סיעודיים זקוקים למיטה מיוחדת, כמו בבית חולים. זוהי מיטה מתכווננת, מה שמקל מאוד על השכיבה עליה והירידה ממנה. מעל המיטה כדאי להתקין מאחז יד, כדי לעזור לחולים לעבור משכיבה לישיבה ומשם לעמידה. יכול להיות שתצטרכו להתקין מאחזים דומים במקומות נוספים בבית, לרבות בחדר הרחצה. בכלל, יש לא מעט התאמות שנדרשות במקלחת, ולפעמים אפילו צריך לבצע שיפוץ מקיף. שימו לב: חולים סיעודיים לא יכולים להשתמש באמבטיה, רק במקלחון.

עבור חולים אשר סובלים גם מקשיים מנטליים, מעבר לפיזיים, כדאי לשקול שימוש בעזרי זיכרון: שלטי הכוונה, מדבקות עם סימונים שונים וכו'. 

זיהוי גורמי סיכון

לצד כל זה, חשוב לוודא שאין שום גורמים שמסכנים את החולים, יכולים לגרום להם לנפילות וצרות אחרות. הזיזו חוטי חשמל וחפצים מהדרך, וכדאי גם להסיר שטיחים (או להדביקם לרצפה). אפשר גם להשתמש בעזרי בטיחות שונים, כמו משטחים מונעי החלקה.

לסיכום

התאמת הסביבה הביתית נועדה למזער ככל הניתן את הסיכונים, ולאפשר לחולים סיעודיים לחיות חיים נוחים בביתם. עם זאת, כמובן שדברים רעים יכולים להתרחש כל הזמן, ולכן חשוב לוודא שקיים מענה מספק למצבי חירום. למשל, ניתן לחבר במקומות שונים בבית (ליד המטה, בסלון, במקלחת) לחצן מצוקה, אשר מחובר למוקד חירום ולבני משפחה. 

דרך נוספת למזער נזקים, היא להשתמש במטפל/ת שיהיו לצד החולים באופן קבוע. מטפלים דואגים לצרכים היום-יומיים של חולים, וגם יכולים לתת מענה יעיל בשעת חירום, וממש להציל חיים. חולים סיעודיים אשר זכאים לגמלת סיעוד, מקבלים מטפלים סיעודיים למספר שעות בחודש, בהתאם למצבם. בנוסף, אתם יכולים לבקש אישור להעסקת עובד זר, אשר ישהה בבית 24/7.

אם אתם נעזרים במטפלים, כדי לדאוג לקרובים שלכם אשר נמצאים במצב סיעודי, מומלץ לבצע תיאום ציפיות עם המטפלים לפני שיוצאים לדרך. כימיה טובה בין הצדדים היא גורם מכריע בהצלחת הטיפול.

מחפשים תוכן מעניין באנגלית? >> to-saporat.com

תגובות;

בְּהֶתְאֵם הינו פורטל תוכן ישראלי המנגיש לקהל הרחב כתבות איכותיות הנערכות על ידי צוות התוכן שלנו להנהתכם. אתם מוזמנים להצטרף לרשימת הדיוור שלנו כדי ליהנות בכל עת מעדכונים חיים אודות תוכן חדש שעולה לאתר.

דילוג לתוכן